Door de bomen het bos


Over de vloeibare grens tussen natuurlijk en mechanisch

In 2013 speelde Calefax rietkwintet samen met Wouter van Reek de avondvullende live animatie voorstelling Door de bomen het bos.

Voor de samenwerking met Calefax maakte Wouter van Reek een eigen live animatie programma. Daarin wordt elke getekende lijn aangepast of gebruikt om iets nieuws toe te voegen. Los getekende lijnen splitsen in grillige takjes of bewegen in slordige sinusgolven mee met de hand van de tekenaar mee.

Zo ontstaat een vluchtig, bewegend beeld dat - net als muziek - structuren ter plekke laat ontstaan en verdwijnen. De grenzen tussen mechanisch en natuurlijk worden daarbij voortdurend overschreden. Bomen blijken gestolde algoritmes, computerchips worden doornstruiken en bladnerven zijn misschien toch datastructuren of bioluminiscente robots of...?

Ook in de gekozen muziekstukken wordt onderzocht waar het één begint en het ander ophoudt, en of die grens wel bestaat.

Abrahamsens Walden gaat over hoe de grillige natuur ontstaat uit schijnbaar eenvoudige mathematische basisprincipes.

In Arvo Pärts Arbos groeit het muziekstuk - vertakking na vertakking - uit tot een boom.

In J.S Bachs Kunst der Fuge worden eenvoudige thema's omgekeerd, verschoven, uitgerekt en omgedraaid om samen te smelten tot een natuurlijk klinkend geheel waar het bekende vreemd wordt en andersom.


screenshot uit de animatie bij Arbos

Programma van de avond:

Josquin Desprez (1450-1521)
(arr. Lucas van Helsdingen)
- Nymphes des bois 4'
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
uit Die Kunst der Fuge BWV 1080: 20'
(arr. Raaf Hekkema)
- Contrapunctus 6
- Canon per augmentationem in contrario motu
- Contrapunctus 13, rectus et inversus
- Contrapunctus 7
Hans Abrahamsen (1952)- Walden (vier delen) 12'
Arvo Pärt (1935)
(arr. Eduard Wesly)
- Arbos 3'
Robert Schumann (1810-1856)
(arr. Raaf Hekkema)
- Waldszenen 19'
Improvisatie- De wraak van de notenboom ca. 5'
Sergej Prokofiev (1891-1953)
(arr. Jelte Althuis)
- Visions fugitives (sel.) 15'